Poelenburg Zaandam

Motie: Breder trekken maatregelen 'Pact Poelenburg'

14 juli. 2020
Enkele dagen geleden verscheen er een artikel op zaanstad.nieuws.nl over zwakkere wijken in Zaanstad.   Jarenlang lag de focus van het college op Poelenburg en Peldersveld, dit zijn natuurlijk ook probleemwijken.   Ik weet niet of ik probleemwijken, probleemwijken mag of kan noemen, tegenwoordig hebben we een taalpolitie.   Vroeger heette het gewoon een achterbuurt, daarna achterstandswijk, probleemwijk, vogelaarswijk, krachtwijk en tegenwoordig een prachtwijk.
Hoe vaak je de naam ook wijzigt, je lost er het probleem niet mee op. Zo ook met gastarbeider, allochtoon en nu weer iemand met een migratieachtergrond. Het blijven mensen met dezelfde problemen, een deel creƫert ze de ander doet zijn best ze op te lossen.

Maar terug naar de kern uit het artikel kwam duidelijk naar voren dat Zaandam oost bij de slechtste woonwijken in Nederland hoort.   Dit is niet alleen Poelenburg en Pelderveld maar ook ander wijken in Zaanstad, zoals Kogerveld, Zaandam Zuid en de Hofwijk.
Samen met de Partij voor Ouderen en Veiligheid hadden wij dat vorig jaar al aan de orde gesteld tijdens de behandeling van 'Pact Poelenburg'.   Zaanstad heeft meer problemen dan Poelenburg, ook in Krommenie en Wormerveer en Zaandijk zijn delen die aandacht behoeven.   Gelukkig is de motie van de POV en de PVV bijna unaniem aangenomen (m.u.v. SP.)

Zodat de burgemeester ermee aan de slag kon. Dat heeft hij gedaan, hij heeft zijn nek uitgestoken voor deze probleemwijken, samen met 14 andere burgemeester met soortgelijke problemen.   Pre-corona hadden deze probleemwijken het al zwaar, en lijken af en toe een bodemloze put.   Mede door corona zijn de hele kleine stapjes vooruit weer verloren gegaan.   Maar landelijk staat het nu via een manifest van de 15 gemeenten op de politieke agenda, om het zo maar te noemen.

Constructief bezig zijn voelt af en toe best lekker, we krijgen er alleen niet veel de kans toe.   Jan Hamming (burgemeester) en Harrie van der Laan (POV), dank daarvoor.